ANKA-3'te Türkiye'ye sınıf atlatan kabiliyet! Sınırlar kalkıyor...

Türkiye, ANKA-3 ile dünyada sınırlı sayıda ülkenin sahip olduğu bir kabiliyete kavuşarak, cephe hattının gerisindeki kritik görevler için insansız hava aracıyla gerçekleştirebilecek ilk insansız tanker uçağına sahip ülkelerden biri olacak.

Teknoloji - 1 yıl önce

Son yıllarda gerek imza attığı insansız hava platformlarıyla gerek bu araçlar için oluşturduğu farklı stratejilerle öne çıkan Türkiye, sahip olduğu kabiliyetleri daha da ileri taşımak için var gücüyle çalışıyor.

Ülkemizin bugüne kadar ürettiği en değerli insansız hava araçlarından biri olan ANKA-3 pek çok özelliğiyle son derece zorlu görevleri üstlenebilecek bir platform. Geçtiğimiz günlerde ANKA-3’ün mimarları yeni bir açıklama yaptı ve söz konusu hava aracının ‘tanker uçak’ olarak da kullanılabileceğini söyledi.

ANKA-3'ten merakla beklenen haber... TUSAŞ açıkladı!

TANKER UÇAKLAR NE GİBİ BİR ÖNEME SAHİP?

ANKA-3’ün tanker uçak olarak kullanılabilmesinin neden önemli olduğunu anlamak için en genel haliyle de olsa ‘tanker uçak’ kavramının ne ifade ettiğine kısaca değinmek gerekiyor.

Bilindiği üzere savaş uçakları, yüksek süratlere çıktıkları için yakıt sarfiyatları çok fazla oluyor. Türkiye’nin muharip hava gücünde en çok kullandığı F-16 örneğinden ilerleyecek olursak, nispeten ‘küçük’ sayılabilecek bu uçakların yakıt tanklarının hacimleri de dar.

Yakıt seviyesi menzili etkileyen en önemli faktörlerden biri. İşte bu noktada yakıt ikmal uçaklarının devreye girdiğini söyleyebiliriz.

Tanker uçaklar barış döneminde ihtiyaç duyulan bölgede, savaş dönemindeyse genellikle cephe hattının gerisinde hedef uçağa yaklaşıyor ve sahip oldukları sistemlerle yakıt transferi yapıyor. Böylece savaş uçağı sahip olduğu menzil değerlerinin çok daha uzağında başarıyla görev icra edebiliyor.

KAAN, ANKA-3, SÜPER ŞİMŞEK... Mükemmel üçlü savaş doktrinini değiştirecek

SON DERECE RİSKLİ YERLERDE DAHİ YAKIT İKMALİ YAPILABİLECEK

Türk Hava Kuvvetleri’nin elinde ikmal için KC-135R tanker uçakları bulunuyor. Bu uçakların bugüne kadar gerek tatbikatlarda gerek sınır ötesi harekatlarda savaş uçaklarına yakıt ikmali yaptığı biliniyor.

Ancak neredeyse bir yolcu uçağı büyüklüğünde olan mevcut yakıt ikmal uçaklarının radar kesit alanı da çok büyük oluyor. Bu durum onları basit ve açık birer hedef haline getirdiği için ikmal işlerinin neredeyse tamamı ‘cephe hattının gerisinde’ daha net bir ifadeyle ‘güvenli bölgede’ tamamlanıyor.

Bu bilgiler ışığında ANKA-3’ün ‘ikmal uçağı olarak kullanılabilmesi’ daha da anlamlı oluyor. ANKA-3 görüntüsünden de anlaşıldığı üzere özel bir hava aracı. Sahip olduğu tasarımsal özellikler onun görünürlüğünü en aza indiriyor. ANKA-3’ün radar kesit alanı çok düşük. Bu sayede, savaş uçaklarına cephe hattının gerisi gibi aslında son derece riskli yerlerde dahi ikmal yapılabilmesinin önü açılıyor.

DÜNYADA TANKER İHA YAPIMINDA ÇALIŞAN ÜLKE SAYISI ÇOK AZ

TUSAŞ imzalı ANKA-3 sadece Türkiye için bir ‘ilk’ olma özelliğini taşımıyor. Açık kaynaklardan elde edilen bilgilere göre dünyada bir insansız hava aracını ‘tanker uçak’ olarak kullanmak için çalışmalarını sürdüren ülke sayısı çok çok az.

Söz konusu ülkelerin ortaya koyduğu projelerin neredeyse tamamında ABD teknolojisi dikkat çekse de Türkiye, TUSAŞ mühendisleri sayesinde yerli/milli imkanlarla insansız bir havacını ‘ikmal yapabilecek noktaya’ getirmeyi planlıyor.

Mevcut gelişmeler ışığında kara, deniz ve hava fark etmeksizin harp sahasının yeni oyuncularının ‘insansız’ olacağı bir sır değil. İnsansız savaş uçaklarının öne çıkmaya başladığı bu süreçte onlara eşlik edecek tanker uçakların da insansız olması ve ANKA-3 gibi düşük radar izine sahip olmaları neredeyse zorunlu.

Sadece insansız savaş uçakları için değil 4.5 ya da 5. nesil olarak adlandırılan son derece gelişmiş savaş uçakları için de radar kesit alanı düşük olan insansız tanker uçakları çok değerli.

ANKA-3’ün sofistike kabiliyetlerinin yanı sıra yakın gelecekte kazanması muhtemel ‘ikmal’ özelliğini de düşündüğümüzde Türkiye’nin dünyanın dört bir yanına ihraç edebileceği çok gelişmiş bir hava aracı ürettiğini söylemek yanlış olmaz.

Haftanın Öne Çıkanları

Bayram mesajları 2023! Anlamlı, dualı, kısa, komik, resimli Kurban Bayramı mesajları

2023-06-27 13:03 - Gündem

Bayram sabahı platonik aşk cinayeti!

2023-06-28 13:33 - Gündem

Güldür Güldür oyuncusu Uğur Bilgin evlilik yolunda ilk adımı attı

2023-06-28 18:22 - Gündem

Manisa'da trafik kazası: 2 yaralı

2023-06-28 22:22 - Gündem

O rüyayla her şey değişti! Hristiyan cemaat lideri takipçileriyle birlikte Müslüman oldu!

2023-06-28 16:15 - Dünya

Kurban atık parçalarını çöpe atmayın! Kurban atıklarını gömün!

2023-06-28 15:28 - Sağlık

İzmir'de husumetliler arasında silahlı kavga: 1 ölü, 2 yaralı

2023-06-30 10:22 - Gündem

Lupus hastalığı nedir? Lupus hastalığı öldürür mü? Lupus tedavisi

2023-06-29 13:46 - Sağlık

Ali Koç'tan Faysal Ergün'e teşekkür mektubu

2023-06-26 17:22 - Spor

İTÜ, Dünya Üniversiteleri sıralamasında 404. sıraya çıktı

2023-06-28 20:37 - Eğitim

İlgili Haberler

Enderunlu Harun, TEKNOFEST’te “İklim değişikliği” sunumu yaptı

20:02 - Teknoloji

Dünya'nın 466 milyon yıllık sırrı çözüldü!

18:48 - Teknoloji

NASA'nın Ege'de uzay üssü kurduğu ortaya çıktı! Lazer iletişim köprüsü geliştirecek...

16:13 - Teknoloji

Dünya, yaklaşık 466 milyon yıl önce Satürn'deki gibi bir halkaya sahip olmuş olabilir

16:12 - Teknoloji

Bakan Kacır: Yıl sonuna kadar birkaç hiper ölçekli yatırımı daha duyurmuş olacağız

15:57 - Teknoloji

Günün Manşetleri

Bakan Tekin soruları yanıtlıyor! 20 bin öğretmen ne zaman atanacak?

22:52 - Gündem

Özgür Özel'den 'ezan' çıkışı! Peki gerçek ne?

22:23 - Politika

AK Parti Sözcüsü Çelik'ten Özgür Özel'e tepki

19:23 - Politika

AK Parti'nin MYK toplantısı sona erdi! Ömer Çelik'ten sivil anayasa açıklaması

18:58 - Politika

İsrail'de siyasi deprem: Netanyahu Gallant'ı görevden almayı düşünüyor

18:52 - Dünya