Çanakkale Köprüsü açıldı! Erdoğan: Yıllık 415 milyon euro kazanç sağlayacak

1915 Çanakkale Köprüsü Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın katılımıyla bugün açıldı. Erdoğan, 'Ülkemizin bu yatırımla sadece zamandan akaryakıt tüketiminden ve karbon salınımı azalımından kazancı yıllık 415 milyon euro.' dedi.

Ekonomi - 2 yıl önce

Başkan Erdoğan, "Türkiye orta açıklığı itibarıyla dünyanın en uzun köprüsüne sahip Japonya'yı geride bırakarak, bu alanda ilk sıraya yerleşti" dedi.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan "Burada sadece köprüden bahsetmiyoruz. Karşımızda İstanbul'u Tekirdağ ve Çanakkale üzerinden Balıkesir'e bağlayacak dev bir ulaşım projesi var. Çanakkale bugün yepyeni bir geleceğe kucak açıyor. Bu projenin ekonomimize 5,3 milyar euro, istihdama 118 bin kişi, milli gelire 2,4 milyar euro ilave katkısının olacağına işaret ediyor." dedi.

Cumhurbaşkanı Erdoğan "1915 Çanakkale Köprüsü her bir teknik özelliğiyle de farklı anlamlar taşıyor." dedi.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın açıklamalarından satır başları;

Sevgili Çanakkaleliler, değerli misafirler. Bu tarihi günde sizleri en kalbi duygularımla muhabbetle selamlıyorum. Çanakkale Boğazına taktığımız gerdanımızın açılışını yapmak için bir aradayız. Önce Çanakkale şehitlerimize gittik anmamızı yaptık. 

KULE YÜKSEKLİĞİ MARTIN 18'İNİ İFADE EDİYOR

Cumhur İttifakı olarak bunu açmak bize nasip oldu. 1915 Çanakkale Köprüsü her bir teknik özelliğiyle de farklı anlamlar taşıyor. Kule yüksekliği 318 metre, Mart'ın 18'ini ifade ediyor. 3 mart ayı 18 bugün. Orta açıklığın uzunluğu 2023 metre ise Cumhuriyetimizin kuruluşunun 100. yılı olan 2023'ün ve o tarihe atfettiğimiz büyük hedeflerimizin remzidir işaretidir. Karşımızda dev bir ulaşım projesi var.

Ecdadımız bir asır önce burada Çanakkale Geçilmez sözünü kanıyla tarihe nakşetmişti. Neydi o haçlı-hilal mücadelesiydi. Ecdadımız kınalı kuzularıyla Gazi Mustafa Kemal'in riyasetinde, Seyit Onbaşılarla evet Çanakkale Geçilmez demiş ve burada tarih yazmıştı. İşte o Çanakkale'deki mücadeleyi verenlerin torunları olarak bugün burada mıyız? Buradayız. Ama biz şimdi bugün başka bir adım atıyoruz. 18 Mart Çanakkale Köprüsü'nü açıyoruz.

JAPONYA'YI GERİDE BIRAKIP İLK SIRAYA YERLEŞTİK

Köprümüzün temelini 4 yıl önce yine bir 18 Mart günü atmıştık. Güney Koreli iş ortaklarıyla birlikte kolları sıvadı, 5 binin üzerinde personelin geceli gündüzlü çalışmasıyla köprümüzü bugünkü açılışa hazır hale getirdi. Dünyada böylesine bir eserin bu kadar kısa sürede tamamlayabilecek bir başka ülke var mıdır bilmiyorum. Türkiye orta açıklığı itibarıyla dünyanın en uzun köprüsüne sahip Japonya'yı geride bırakıp ilk sıraya yerleşti. Dünyadaki ilk 10 köprünün 3'ünün ülkemizde olduğunu hatırlatmak isterim.

BU KÖPRÜNÜN İLAVE KATKILARI OLACAK

2,5 milyar euroluk bir yatırım bedeline sahiptir. 2,5 milyar euroluk yatırım bize ne kazandıracaktır? Ülkemizin bu yatırımla sadece zamandan, akaryakıt tüketiminden ve karbon salınımı azalımından kazancı, yıllık ne olacak biliyor musunuz  415 milyon avro. Şehirlerimiz arasında güvenli konforlu, hızlı bir şekilde yapılacak seyahatin kolaylığına, huzuruna değer biçilir mi? Bu projenin ekonomimize 5,3 milyar euro, istihdama 118 bin kişi, milli gelirde 2,4 milyar euro ilave katkısının olacağına işaret ediyor. 

1915 Çanakkale Köprüsü'nün hangi zorluklar aşılarak bu hale getirildiğinin belgesel haline gelen hikayesini bu akşam TRT'de seyredebilirsiniz. İnşallah bu eserlerimizin devamı gelecek. Burada kalmayacak. 

EN BAŞARILI ÖRNEKLERİ BİZİM DÖNEMİMİZDE ORTAYA ÇIKMIŞTIR

Projeden finansmana, inşaattan işletmesine kadar bu eseri ülkemize kazandırılmasında emeği geçen, bakanlıktan firmaya, mühendisten işçiye kadar herkese şahsım milletim adına teşekkür ediyorum. Çok emek sarfettiler. Biraz sonra kendilerini yanıma davet edeceğim. Çanakkale Şehitleri'nin aziz hatıralarını mezar taşı, anıt ve müzelerde değil, abide eserle boğazın üzerinde de yaşatacağız. Tüm şehitlerimizi minnetle, rahmetle, şükranla yad ediyorum. 1915 Çanakkale Köprümüz yap işlet devret modeliyle inşa ettiğimiz en son eserimizdir, inşallah devamı gelecek. Bu modelin 30 yıllık geçmişi olmakla birlikte en başarılı örnekleri bizim dönemimizde ortaya çıkmıştır.

MİLLİ GELİRE KATKISI 395 MİLYAR DOLAR

Avrupa'da 3'üncü dünyada, 13'üncü sırada yer alıyoruz. ABD'nin açıkladığı 1,5 trilyon dolarlık altyapı projelerinin önemli bir kısmı bu modelle gerçekleştirilecek. Türkiye bu yöntemle ulaştırmada 37,5 milyar dolarlık yatırımı hayata geçirmiştir. Kendi kasamızdan dışardan getirmek suretiyle bunu başarmıştır. Bu dönemde yapılan projelerin milli gelire katkısı 395 milyar Dolar. Üretime katkısı 838 milyar dolar. İstihdama katkısı 1 milyon kişi. Şayet aynı yatırımları sadece bütçe kaynaklarıyla yapmaya kalksaydık, on yıllar boyunca beklememiz gerekecekti. Bütçeyle kamu özel iş birliğiyle yapılacaklar olarak ikiye ayırarak en kısa sürede en çok hizmeti kazandıracak yolu izledik.

DEV PROJELERİMİZ GELİR SAĞLAYAN ESERLER OLARAK KALKINMA TARİHİMİZDEKİ YERLERİNİ ALMIŞTIR

Sevgili vatandaşlarım İstanbul Havalimanı, İstanbul İzmir otoyolu, Osmangazi Köprüsü, YSS, Avrasya Tüneli, Ankara Niğde Otoyolu, Malkara Çanakkale otoyolu, 1915 Çanakkale köprüsü gibi dev projelerimiz gelir sağlayan eserler olarak kalkınma tarihimizdeki yerlerini almıştır.

Sadece şunu söylemekle yetinmek istiyorum. Türkiye babasının temelini attığı eserin bitimini torununun göreceği dönemlerden aldığı dersle u modeli geliştirerek kısa sürede bitirmeyi tamamlamıştır. Garantili işletme döneminde bile kamuya kaynak aktaran bu eserleri uzun yıllar boyunca devlete kazanç sağlamayı sürdürecektir. Bütçeden tek kuruş çıkmadan tamamlanan İstanbul Havalimanı daha ilk yılında garanti yolcu sayısını aşarak kamuya 22 milyon euro ilave getiri getirmiştir.

YÜZYILIN DESTANI BUGÜNLERE TAŞINDI

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu'nun açıklamalarından satır başları;

Cumhuriyet tarihimizin en büyük ulaştırma projelerinden biri olan 1915 Çanakkale Köprüsü'nü hizmete sunmanın haklı gururu ve mutluluğunu yaşıyoruz. Projemiz ile ülkemiz, yatırım, üretim, ihracat ve istihdamda en büyükler arasına girmeye bir adım daha yaklaşmıştır. Şanlı tarihimize mühür vuran şahaser olmuştur.

Enlerin, ilklerin ve rekorların projesi olarak simge yapılardan biri milletiyle buluşuyor. Büyük ve güçlü Türkiye resmi. Liderliğinizle ortaya çıkan tüm eserler bu resme vurulan fırça darbeleri. Trakya ile birlikte Batı Anadolu, Ege'nin sanayi, ticaret ve Turizm sektörü çok daha canlanacaktır.

Feribotla saatler süren geçiş süresi artık sadece 6 dakika. Yapım çalışmalarındaki üstün başarıyla projemiz 1.5 yıl önce tamamlandı. Yap işlet devret projelerinin ne kadar faydalı olduğunu küresel çapta gösteren güzel bir örnektir. Günlük sığ siyasi tartışmaların aksine ulaşım ve master planlar çerçevesinde Türkiye'nin 2053 vizyonunun gerekli altyapısı şimdiden hazırlanıyor.

KORE CUMHURİYETİ BAŞBAKANI'NDAN TEŞEKKÜR

Kore Cumhuriyeti Başbakanı Kim Boo-Kyum yaptığı açıklamada, 'Bu tarihi açılışa davet ettiğiniz için teşekkür ederim, tebrikler. Kan kardeşi ülke olarak Kore hükümeti olarak tekrar teşekkürlerimi sunmak istiyorum.' dedi.

ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ'NÜN ÖZELLİKLERİ

Asya ile Avrupa kıtalarını Çanakkale Boğazı'nda ilk kez birbirine bağlayan köprü, Lapseki Şekerkaya ile Gelibolu Sütlüce mevkiinde inşa edildi. Cumhuriyet tarihinin mega projelerinden biri olan 1915 Çanakkale Köprüsü'ne, 18 Mart 2017 yılında Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın temelini atmasıyla başlamıştı. 

YÜKSEKLİĞİ EYFEL'İ GEÇTİ

Çanakkale Deniz Zaferi'nin kazanıldığı gün olan 18 Mart'ı simgeleyen 318 metrelik yüksekliğiyle 1915 Çanakkale Köprüsü'nün kuleleri, Fransa'nın başkenti Paris'in simgesi olan ve 300 metre yüksekliğe sahip Eyfel Kulesi'ni geçti.

SEYİT ONBAŞI SİMGESİ

1915 Çanakkale Köprüsü’nün ayakları 318 metrelik yüksekliğiyle 18 Mart Çanakkale Deniz Zaferi’ni simgeliyor. Çanakkale Savaşı kahramanlarından Seyit Onbaşı'nın sırtında taşıdığı top mermisini sembolize eden, 4 kulenin de tepesinde yer alacak, her biri 75 ton ağırlığında ve 20,5 metre yüksekliğindeki 4 top mermisi figürünün montajı ise sürüyor.

TELLERİ DÜNYAYI 4 DEFA DOLAŞIR 

"En"lerin projesi olarak anılan 1915 Çanakkale Köprüsü'nün ana kablosunda dünyanın çevresini 4 kez dönebilen 162 bin kilometrelik tel kullanıldı. Kule kesonları alan olarak kıyaslandığında bir futbol sahası büyüklüğünü kapsarken köprüde kullanılan 227 bin metreküplük beton ile 100 metrekarelik 5 bin 900 adet dairenin yer aldığı 25 bin nüfuslu bir ilçe kurulabiliyor.

YATIRIM TUTARI 2 MİLYAR 545 MİLYON EURO

Üretime etkisi 5 milyar 362 milyon Euro olan projenin yatırım bedeli ise 2 milyar 545 milyon Euro. 1915 Çanakkale Köprüsü'nün yapımında, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü görevlilerinin yanı sıra yaklaşık 5 bin 100 personel ve 740 iş makinesi çalıştı.

Her biri 45 metre genişliğinde, 48 metre uzunluğunda ve 700 ton ağırlığındaki tabliye bloklarının bağlanacağı askı halatlarının ana halatlara montaj işlemi 6 Temmuz 2021’de başlamıştı. 12 Aralık 2021’de de Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın katılımıyla, Asya ve Avrupa’daki kule ayaklarının orta açıklığına son tabliye bloğu yerleştirilmişti.

1,5 YIL ERKEN TAMAMLANDI

5.5 yıl olarak planlanan köprü 4 yılda bitti. Yap-işlet-devret projesi olan 1915 Çanakkale Köprüsü'yle devletin kasasından da bir kuruş çıkmadı. İşletmesi 2034 yılına kadar sürecek 1915 Çanakkale Köprüsü 32 bloktan oluşuyor ve ayak yüksekliği 318 metre olarak belirlendi. 

PROJE İLE YILLIK 415 MİLYON EURO TASARRUF

Projede yaklaşık 5 bin 100 personel ve 740 adet iş makinesi çalıştı. Zamandan 382 milyon euro, akaryakıt tüketiminden 31 milyon 300 bin euro ve 3 bin 234 ağaca eş değer karbon salınımdaki azalmayla, çevresel olarak 1 milyon 900 bin euro tasarruf edilecek.  Böylece toplam tasarruf tutarı yıllık 415 milyon euroya ulaşacak. Dev projenin yıllık istihdama etkisi ise doğrudan ve dolaylı olarak 118 bin kişi olduğu açıklandı.

MESAFE 6 DAKİKAYA DÜŞECEK

Marmara ile Trakya’dan Çanakkale ve Ege Bölgesi'ne gelen tatilciler, yaz sezonunda her yıl uzun araç kuyruklarından şikayet ediyordu.  Kışın ise hava durumu şartları sebebiyle kimi zaman feribot seferleri olmuyordu. Köprünün tamamlanmasıyla Çanakkale Boğazı’nı geçiş süresi 6 dakikaya düştü. 

İstanbul’un, Avrupa ve Anadolu arasında üstlendiği ağır transit Trafik yükünün hafiflemesi hedeflenirken, Batı Anadolu boyunca halen İstanbul merkezli Batı-Doğu aksı üzerinde yoğunlaşan trafik yükü Marmara Denizi’nin batı kıyısından güney yönüne doğru dengeleneceği öngörülüyor. 

AVRUPA’DAN TÜRKİYE’NİN GÜNEYBATISINA KESİNTİSİZ ERİŞİM

Toplam 324 kilometrelik uzunluğa sahip olan Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Savaştepe Otoyolu Projesinin 4,6 kilometrelik kısmını 1915 Çanakkale Köprüsü, 83,4 kilometrelik kısmını ise Malkara-Çanakkale arasındaki otoyol oluşturuyor. Proje Malkara yerleşiminin güneyinden ve Şarköy ilçesinin batısından geçtikten sonra güneybatıya yönelerek Evreşe ilçesinin doğusundan Gelibolu Yarımadası’na ulaşıyor.

Gelibolu’nun kuzeyinden geçerek ilerleyen otoyol, Sütlüce - Şekerkaya mevkileri arasında yer alan 1915 Çanakkale Köprüsü ile Lapseki ilçesi Şekerkaya mevkiine ulaşıyor. 1915 Çanakkale Köprüsü’nün tamamlanmasıyla, Marmara Bölgesi ile Kuzey Ege’yi birbirine bağlıyor. Kınalı- Tekirdağ- Çanakkale- Savaştepe Otoyolu Projesi’nin bitmesiyle de Avrupa’dan Türkiye’nin güneybatısındaki endüstriyel bölgelere kesintisiz erişim sağlanmış oluyor.

#haber7

Haftanın Öne Çıkanları

Avrupa için en cazip seçenek! Türkiye dev projelerle iki kez kazanıyor

2022-03-14 19:57 - Ekonomi

Geçiş ücreti pahalı gelen 18 Mart Çanakkale Köprüsü'nü hangi şirket yaptı

2022-03-18 10:47 - Gündem

Ukrayna'dan tahliye edilen Ahıska Türkleri Erzincan'da

2022-03-14 19:21 - Gündem

Dikkat çeken yorum: Büyük bir meydan okuma! Bayraktar boşuna konuşmaz

2022-03-12 16:39 - Gündem

Düğününde yaptığı alkol servisiyle tepki çeken İBB'nin 'hocası' Fatma Yavuz kimdir?

2022-03-17 18:22 - Gündem

Türkiye 13 Mart 2022 koronavirüs vaka ve ölü sayısı! Sağlık Bakanlığı Covid-19 tablosu

2022-03-13 20:16 - Sağlık

Son Dakika: Devlet Bahçeli'den Kılıçdaroğlu'na sert tepki: Namertliktir!

2022-03-15 11:50 - Politika

Stellantis, gelecek 10 yıllık planını açıkladı

2022-03-12 16:25 - Dünya

3600 ek göstergede önemli gelişme: 2700 TL zamlanacak

2022-03-14 09:39 - Ekonomi

Ukrayna, Rusya ile olan savaşın maliyetini açıkladı

2022-03-12 07:48 - Ekonomi

İlgili Haberler

Cumhurbaşkanı Yardımcısı Yılmaz'dan ihracat açıklaması!

19:22 - Ekonomi

Boeing, işçilerin birlik olması sonrası sendikayla anlaşma yoluna gitti

18:43 - Ekonomi

Bakan Şimşek: Ekonomimize duyulan güveni daha da artıracağız

18:22 - Ekonomi

Bakan Yumaklı: Yaş koza desteğini yüzde 237 artırdık

17:47 - Ekonomi

Ordu'da oltayla avlanan 1 kilogramlık mezgit 500 liraya satıldı

17:37 - Ekonomi

Günün Manşetleri

Narin'in ön otopsi raporu ortaya çıktı! Bakan Tunç'tan açıklama

03:23 - Gündem

Düzce’de zincirleme trafik kazasında 4 kişi yaralandı

00:07 - Gündem

Son dakika: Narin Güran soruşturmasında 23 gözaltı

23:52 - Gündem

Harris ve Donald Trump canlı yayına çıkacak! Tarih belli oldu

22:42 - Dünya

Tunceli'de zırhlı aracın devrilmesi sonucu 4 asker şehit oldu

21:57 - Gündem