Enerjide yeni alternatif! Türkiye avantajlı konumda: Kurtarıcı olabilir

Ekonomi - Türkiye'nin yenilenebilir enerji kaynaklar açısından avantajlı durumda olduğunu belirten uzmanlar hidrojen enerjisinin önemli bir alternatif olarak görüldüğünü kaydetti.

Ekonomi - 2 yıl önce

Prof. Dr. İskender Gökalp, hidrojeni karbondioksit salmadan üretmenin mümkün olduğunu ve çimento, seramik ve cam sanayisinin bu alandaki gelişmelerden ilk faydalanabilecek sektörler olduğunu söyledi.

Hidrojen enerjisi, iklim değişikliğiyle mücadelede, yüksek kütlesel enerji yoğunluğu ve düşük çevresel etkisiyle fosil yakıt bazlı enerji kaynaklarının kullanımına önemli bir alternatif olarak görülüyor.

Ancak hidrojen enerjisinin yeşil enerji olarak adlandırılabilmesini, üretimin şekli belirliyor. Fosil yakıtlarla üretilene gri hidrojen, doğal gaz ile üretilene mavi hidrojen, henüz deneme aşamasında olan metanın termal parçalanması ile elde edilene turkuaz hidrojen ve yenilenebilir enerji ile elde edilene de yeşil hidrojen deniliyor.

Yeşil hidrojen, hem Paris İklim Anlaşmasının taahhütlerini yerine getirmek için hem de dünyadaki enerji sorununun çözümü için bir fırsat olarak görülüyor ve önümüzdeki 30 yıl içinde hidrojen enerjisinin tamamen yeşil kaynaklardan üretileceği tahmin ediliyor. Ulaşımdan sanayiye, yenilenebilir enerji entegrasyonundan yeşil kimyasal üretimine kadar birçok farklı alanda kullanılabilen hidrojenin karbondan arındırılmış şekilde üretimi, emisyon azaltma hedeflerine ulaşma açısından önem taşıyor.

AA muhabirine, rüzgar, güneş enerjisi ve de hidroelektrik santraller gibi yenilenebilir enerji kaynaklarını kullanarak hidrojeni karbondioksit salmadan üretmenin mümkün olduğunu söyleyen Gökalp, "Suyu, elektroliz ile iki bileşenine yani hidrojen ve oksijene ayırarak bunu yapabiliyoruz, düğüm noktası; elektroliz için gereken elektriğin temiz olması. Bunu da çeşitli yenilenebilir enerji kaynaklarını kullanarak yapabiliyoruz. Üstelik Türkiye bu kaynaklar açısından avantajlı durumda." dedi.

Hidrojen yakma teknolojisinin, hidrojeni oksijenle kimyasal tepkimeye sokup yakıtın kimyasal enerjisini ısıya dönüştürmeye dayandığını anlatan Gökalp, bu teknolojinin çimento, seramik, cam ve demir-çelik gibi sanayi alanlarında, gaz türbinleri ile elektrik üretiminde, ulaştırmada ve havacılıkta kullanılan çeşitli motorlarda, hatta evsel ocaklarda, yüksek sıcaklıklara duyulan ihtiyacı karşılamada en verimli ve temiz yol olduğunu belirtti.

Uygulama alanlarına göre elde edilen ısının, ya ısı enerjisine ya da mekanik enerjiye dönüştürülüp faydalı enerji olarak kullanıldığını aktaran Gökalp, "Kilogram başına içerdiği ısıl enerji de yüksek olduğundan, hidrojenden, yüksek alev sıcaklıkları ve yüksek ısısal verimler elde ediliyor, üstelik karbondioksit salmadan." diye konuştu.

YÖNTEMLER VE RİSKLER

Hidrojen ve hidrojen karışımlarının patlama ve yangın gibi istenmeyen durumlara sebep olabileceğini ifade eden Gökalp, bu durumların hidrojenin yakılması yani enerjiye dönüştürülmesi sırasında ortaya çıkabileceği gibi depolama, iletim ve dağıtım sırasında da meydana gelebileceğini ifade etti.

Gökalp, "Hidrojen başka yakıtlara pek benzemiyor; mesela doğal gaza göre tutuşması ve hidrojen molekülünün hafifliğinden dolayı kaçak oluşturması daha kolay hatta metal malzemelere nüfuz ederek malzemeyi gevrekleştirmesi, çatlaklar ve dolayısıyla kaçaklar oluşturması ve hatta hidrojen alevinin sıcaklığı daha yüksek olduğu için yakıcılara zarar vermesi mümkün." değerlendirmesinde bulundu.

Riskleri en aza indirmek için yanma biliminden faydalanılması gerektiğini ve bu risklere bütünsel bir çözüm getirmeyi amaçladığını dile getiren Gökalp, şunları söyledi:

"Hidrojen ile hava veya oksijeni alevden önce karıştırmak çok akılcı bir çözüm değil. Gaz fazındaki yakıtları iki şekilde yakabiliyoruz. Bir; yakıtı ve oksijeni yanma odasından veya yakıcıdan önce karıştırarak ve bu yanıcı karışımı yanma odası içinde veya yakıcı çıkışında tutuşturarak. Yakıt olarak fakir alevler elde ederek hem malzemelerin aşırı sıcaklıklara maruz kalmasını önlüyoruz hem de genellikle sıcaklıkla artan azot oksitler ve doğal gaz gibi yakıtlar kullanıldığında, tam yanmamış karbon fazlasından oluşan karbonmonoksit ve is, kurum gibi kirleticilerin salımını da azaltabiliyoruz."

Gökalp, ikinci bir yakma şeklinin ise yakıt ile havayı veya oksijeni yanma odasına ayrı ayrı gönderip orada karışmalarını sağlamak ve tutuşturmak olduğunu anlattı.

Bu yöntemle elde edilen alevlere "ön karışımsız alevler" denildiğinden bahseden Gökalp, "Bu yakma şeklinde, sıcaklığı ön karışımlı alevlerde olduğu gibi kontrol edemiyoruz veya çok daha karmaşık ilave süreçlerle kontrol etmeye çalışıyoruz. Bu durum, bilhassa yüksek sıcaklıktaki hidrojen alevleri için elbette tercih edilen bir yanma süreci değil. Açıkçası, hidrojen yanmasını ön karışımsız olarak yaparak patlama, alevin iletim borularına geri tepmesi gibi riskleri sıfırladık ama oluşan alevin aşırı sıcaklığından doğan başka risklere ve çevreye zararlı salımlara yol açmış oluyoruz." diye konuştu.

"İLK FAYDALANACAK SEKTÖRLER ÇİMENTO, SERAMİK VE CAM SANAYİSİ"

Gökalp, çalışmalarının sonunda, hidrojenli yakıtları güvenli, temiz ve verimli bir şekilde yakabilecek yakıcıların en iyi tasarımını sunmayı amaçladıklarının altını çizerek bu alandaki gelişmelerden ilk olarak faydalanacakların, 'Yeşil Mutabakat' yaptırımlarından şiddetle etkilenecek olan çimento, seramik ve cam sanayisi olduğunu işaret etti.

Fransa'da kurduğu yanma enstitüsünde (CNRS-ICARE) başlattığı çalışmaları 3 senedir TÜBİTAK Uluslararası Lider Araştırmacılar Programı kapsamında ve TÜBİTAK-MAM, TÜBİTAK-SAGE, EÜAŞ, GAZBİR/GAZMER, IGDEAS Enerji ve Savunma A.Ş., Prosis Mühendislik şirketi gibi paydaşlarla sürdürdüğü bilgisini veren Gökalp, çalışmalarını yakın zamanda ticari boyuta taşıyacağını bildirdi.

Haftanın Öne Çıkanları

Yılmaz Kunt kaç yaşında, daha önce oynadığı diziler listesi

2023-04-10 16:08 - Magazin

Aşk- Memnu Süleyman Efendi Rana Cabbar kimdir? Rana Cabbar nereli ve kaç yaşında?

2023-04-08 10:17 - Magazin

Usta oyuncu Rana Cabbar, yoğun bakıma kaldırıldı

2023-04-08 07:48 - Magazin

Çanakkale milletvekili adayları! PARTİ PARTİ TAM LİSTE

2023-04-09 22:44 - Politika

Cumhur İttifakı'nda 19 ilde ortak liste planı

2023-04-06 15:13 - Politika

Yeniden Refah Partisi'nden milletvekili aday listesi - TAM LİSTE

2023-04-09 21:32 - Politika

Osman Gökçek kimdir, nereden aday oldu? Osman Gökçek evli mi?

2023-04-10 09:44 - Gündem

KIZILELMA ve MMU için kritik ürün ortaya çıktı! TOYGUN geliyor

2023-04-06 15:28 - Ekonomi

Adana'da korkunç kaza... Vinçle çarpışan araçtaki 2 genç hayatını kaybetti

2023-04-08 06:53 - Asayiş

Aksaray'da 10 metre derinliğinde obruk oluştu!

2023-04-06 11:37 - Gündem

İlgili Haberler

Siyah altın yeniden akacak! Türkiye harekete geçiyor! Petrolde kritik adım

08:18 - Ekonomi

İşte asgari ücret zammı için beklenen rakam! İki ihtimal var! Emekli maaşı ne kadar olacak

06:43 - Ekonomi

Oto lastikçilerde kış lastiği yoğunluğu!

21:37 - Ekonomi

Türk Hava Yolları (THY) hisse hedef fiyatı 2025!

20:48 - Ekonomi

Koza Halı, Calvin Klein halının Türkiye üretim ve dağıtımını süresiz aldı

19:47 - Ekonomi

Günün Manşetleri

Başkent kar yağışıyla beyaza büründü

08:37 - Gündem

Afyonkarahisar'da 3 aracın karıştığı trafik kazasında 30 kişi yaralandı

08:28 - Gündem

Bolu Dağı Tüneli ulaşıma açıldı: Kar yağışı devam ediyor

08:22 - Gündem

Kars'ta 4 büyüklüğünde deprem

08:17 - Gündem

İsrail'e füze yağdı! 34 saldırı birden! Çok sayıda asker öldü

08:02 - Dünya