Rekabet Kurulunca, şirketler arasındaki iş gücü sanayisine müteveccih centilmenlik anlaşmaları dolayısıyla hesaplı sormaca başlatılmıştı. Rekabet Kurumu iş gücü sanayisine müteveccih soruşturmada 16 şirkete yönetsel nakdî ceza verdi.
Rekabet Kurumu'nda meydana gelen toplantıda, Rekabet Kurulu Başkanı Birol Küle, iş gücü sanayisine müteveccih centilmenlik anlaşması gerçekleştirmek aracılığıyla birtakım teşebbüsler çeşidinden 4054 stratejik Rekabetin Korunması Hakkında Kanun'un 4. maddesinin ihlal edilip edilmediğinin tespiti amacıyla sormaca açıldığını hatırlattı.
Rekabet Kurumu'nun iş gücü sanayisine müteveccih centilmenlik anlaşmaları dolayısıyla birtakım teşebbüsler karşı yürüttüğü soruşturmanın açıklaması şu şekilde:
"İş gücü piyasasında birbirlerinden etkin almamaya müteveccih centilmenlik anlaşmaları yapılması aracılığıyla 4054 stratejik Rekabetin Korunması Hakkında Kanun'un 4. maddesinin ihlal edilip edilmediğinin tespiti amacıyla birtakım teşebbüsler karşı hesaplı sormaca tamamlandı.Soruşturma sürecinde sormaca tarafı teşebbüslerin, birbirlerinin mensuplarının istihdam edilmesini engellemeyi ve etkin hareketliliğini kısıtlamayı özellik meydan etkin ayartmama anlaşması yapmış olup yapmadıkları incelenmiştir. Bu anlaşmaların temelinde işverenlerin en ehemmiyetli girdilerden bulunan çalışma üstünde rakiplik etmekten çapraz adına vazgeçmeleri yatmaktadır.Çalışan ayartmama anlaşmaları çalışma faktörünün teşebbüsler arasındaki hareketliliğini azaltmasının beraberinde emeğin karşılığı bulunan ücretlerin müstear halde asıl kıymetini bulamamasına da defa açabilmektedir. Netice bakımından çalışanların dağılımında etkinsizlik doğmakta ve işgücü piyasalarındaki kompetitif bina dokunca görebilmektedir.Söz konusu hususlar çerçevesinde sormaca kapsamında mevcut 11 adım bakımından ahenk ile sormaca süreci sonlandırılmış olup, haklarında sormaca süreci bitmeme eden,
Arvato Lojistik Dış Ticaret ve E-Ticaret Hizmetleri AŞ,
Bilge Adam Yazılım ve Teknoloji Anonim Şirketi,
Binovist Bilişim Danışmanlık AŞ,
Çiçeksepeti İnternet Hizmetleri AŞ,
D-Market Elektronik Hizmetler ve Ticaret AŞ,
Flo Mağazacılık ve Pazarlama AŞ,
Koçsistem Bilgi ve İletişim Hizmetleri AŞ,
LC Waikiki Mağazacılık Hizmetleri Ticaret AŞ,
Sosyo Plus Bilgi Bilişim Teknolojileri Danışmanlık Hizmetleri Ticaret AŞ,
TAB Gıda Sanayi ve Ticaret AŞ,
Türk Telekomünikasyon AŞ,
Veripark Yazılım AŞ,
Vivense Teknoloji Hizmetleri ve Ticaret AŞ,
Vodafone (LON:VOD) Telekomünikasyon AŞ,
Zeplin Yazılım Sistemleri ve Bilgi Teknolojileri AŞ,
Zomato İnternet Hizmetleri Ticaret AŞ
unvanlı teşebbüslerin, rekabete karşıt etkin ayartmama anlaşmalarına yan edinmek aracılığıyla 4054 stratejik Rekabetin Korunması Hakkında Kanun'un 4. maddesini ihlal ettiklerine, bu nedenle, ismi güzeşte teşebbüslere yönetsel nakdî ceza verilmesine,
41 29 Medya İnternet Eğitimi ve Danışmanlık Reklam Sanayi Dış Ticaret AŞ
Anadolu Restoran İşletmeleri Ltd. Şti.
Doğuş Planet Elektronik Ticaret ve Bilişim Hizmetleri AŞ
Etiya Bilgi Teknolojileri Yazılım Sanayi ve Ticaret AŞ
Google (NASDAQ:GOOGL) Reklamcılık ve Pazarlama Ltd. Şti.
Grupanya İnternet Hizmetleri İletişim Organizasyon Tanıtım ve Pazarlama AŞ
Havas Worldwide İstanbul İletişim Hizmetleri AŞ
İş Gıda AŞ
Logo Yazılım Sanayi ve Ticaret AŞ
Meal Box Yemek ve Teknoloji AŞ
Migros Ticaret (IS:MGROS) AŞ
Mobven Teknoloji AŞ
Mynet Medya Yayıncılık Uluslararası Elektronik Bilgilendirme ve Haberleşme Hizmetleri AŞ
Net Danışmanlık Eğitim ve Ticaret Ltd. Şti.
Noktacom Medya İnternet Hizmetleri San. ve Tic. AŞ
NTV Radyo ve Televizyon Yayıncılığı AŞ
Peak Oyun Yazılım ve Pazarlama AŞ
Pizza Restaurantları AŞ
Sahibinden Bilgi Teknolojileri Pazarlama ve Ticaret AŞ
Valensas Teknoloji Hizmetleri AŞ
Yeşil Vadi Tarım Gıda AŞ
unvanlı teşebbüslerin ise dosya konusu iddialar çerçevesinde 4054 stratejik Rekabetin Korunması Hakkında Kanun'un 4. maddesini ihlal ettikleri belirleme edilemediğinden 4054 stratejik Rekabetin Korunması Hakkında Kanun'un 16. maddesinin üçüncü fıkrası mucibince yönetsel nakdî ceza verilmesine lazım olmadığına gerekçeli kararın tebliğinden itibaren 60 çağ ortamında Ankara yönetim Mahkemelerinde ilçe yolu açıkça edinmek kabil değişmeyen verilmiştir."
CENTİLMENLİK ANLAŞMALARI NEDİR?
Dosya konusunu "çalışan ayartmama anlaşmaları" diğer ortak tabirle "centilmenlik anlaşmaları" oluşturuyor.
İş gücü piyasalarında çalışma düşüncesince rakiplik biçiminde bulunan çalıştıran konumundaki teşebbüslerin aralarındaki aracısız yahut vasıtalı adına meydana getirilen bu anlaşmalar, çalışanların şirketler arasındaki geçişlerinin engellenmesine, çalışanların şimdi faziletkâr ücretler ve şimdi güzel şerait sunan iş fırsatlarından yoksun kalmasına hastalık olabiliyor.
Böylece çalışma faktörünün teşebbüsler arasındaki hareketliliğinin azalmasıyla yahut emeğin karşılığı bulunan ücretlerin müstear halde asıl kıymetini bulamamasıyla iş gücü piyasalarındaki kompetitif bina dokunca görebiliyor.
Rekabet Kurumu da çalışma faktörünün teşebbüsler ortada dosdoğru halde geçişini sağlamayı hedefliyor.
Kaynak: HABER7.COM