Sosyal medyadan alışveriş yapanlar yakın çevresinin tavsiyesinden etkileniyor

Ticaret Bakanlığının araştırmasıyla, sosyal medyadan alışveriş yapanların, "influencer"lar yerine yakın çevrelerinden veya tanıdık birinin tavsiyesinden etkilendiği belirlendi.

Ekonomi - 1 yıl önce

Ankara

Bakanlıkça, "Dijital Mecralarda Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Araştırma Raporu" hazırlandı. Araştırma kapsamında, Türkiye'yi temsilen 25 ilde 15 yaş ve üstü internet kullanıcılarıyla yüz yüze 1000 görüşme gerçekleştirildi.

AA muhabirinin araştırmadan yaptığı derlemeye göre, kullanıcıların yüzde 76,2'si sosyal medya uygulaması olarak Instagram'ı tercih ettiğini belirtti. Facebook yüzde 71,4, YouTube yüzde 56,1, X ise (eski adıyla Twitter) yüzde 35,5 oranlarıyla düzenli kullanılan diğer sosyal medya uygulamaları arasında yer aldı.

Araştırmaya göre, kullanıcıların yüzde 68,3'ü bu mecraları yoğunlukla sosyal çevrelerini takip etmek ve onlarla iletişimde kalmak amacıyla kullanırken, yüzde 30,1'i ise sosyal medya uygulamaları üzerinden alışveriş yapıyor.

Her 10 sosyal medya kullanıcısından 3'ü, bu mecralar üzerinden ürün ve hizmet satın aldıklarını belirtti. Bu mecralardan en fazla alışveriş yapanlar arasında "üniversite ve üzeri" eğitim düzeyine sahip olanlar ile 25-34 yaş grubundaki kişiler yer aldı.

Alışverişte en fazla Instagram tercih edildi

Instagram, yüzde 28,4'le sosyal medya kullanıcılarının bir yılda en fazla alışveriş yaptığı mecra olarak öne çıktı. Bu platformu, yüzde 10,4 ile Facebook ve yüzde 4,9 ile YouTube izledi. Sosyal medyadan alışveriş yapanların yüzde 25,6'sı yılda en az bir kere bu mecralardan ürün ve hizmet satın aldı.

Sosyal medyadan alışveriş yapanlar, yakın çevrelerinden veya tanıdık birinin bu mecradaki alışveriş deneyimi ve tavsiyesinden etkilendiğini ifade etti. Kullanıcıların, başka satış kanallarında bulamadığı ürünlere bu mecrada rastlaması da onları çevrim içi alışverişe yönlendirdi.

En çok sahte ya da yanıltıcı ürün ve hizmet nedeniyle mağduriyet yaşanıyor

Çevrim içi alışveriş yapanların yüzde 47,2'si, bu mecradan aldıkları ürün ve hizmete ilişkin olumsuz deneyim ve mağduriyet yaşadığını belirtti. Tüketiciler, bu alışverişlerinde en çok sahte ya da yanıltıcı ürün ve hizmet nedeniyle mağdur olduğunu ifade ederken, kampanya, ücret ve fiyatlandırmalara dair de olumsuz deneyim yaşadıklarını bildirdi.

Alışverişinde mağduriyet yaşadığını belirtenlerin yüzde 51'i erkekler olurken, 35-54 yaş kişiler ile lise mezunları da alışverişlerinde olumsuz deneyim yaşadıklarını aktardı.

Her 10 kişiden 9'u, olumsuz deneyim ve mağduriyetlerinin nedeninin, sosyal medya hesaplarından yayımlanan sahte ve yanıltıcı içerikler ile reklamlar olduğuna dikkati çekti. Kullanıcıların yüzde 79,6'sı, ürün tanıtımı yapan hesapların yanıltıcı video ve fotoğrafları, yüzde 25,4'ü ise ünlü ve "influencer"ların eksik ve yanlış yönlendirmesi nedeniyle mağduriyet yaşadığını bildirdi.

"Influencer"ların gerçek deneyimlerini yansıtmadığı düşünülüyor

Sosyal medyadan alışveriş yapan her 10 kişiden neredeyse 7'si, bu platformlar üzerinden ürün ve hizmet tanıtan, pazarlayan" influencer"ların temel amacının, bu tanıtımlardan ticari kazanç elde etmek olduğunu düşündüğünü belirtti. Her 10 kişiden 8'i ise satın alma kararlarına, bu kişilerin reklam amacıyla ürettiği içeriklerin etki etmediğini, söz konusu içerikleri gördükleri halde alışveriş yapmadıklarını aktardı.

Her 10 kişiden 7'si, "influencer"ların reklam içeriklerinin gerçek kullanıcı deneyimini yansıtmadığını düşündüğünü ifade etti.

Haftanın Öne Çıkanları

Süper Lig maçında skandal hareket: Antalyasporlu futbolcu İsrail katliamına destek çıktı!

2024-01-14 19:58 - Spor

Son dakika: Meteoroloji yeni hava raporunu yayımladı! 2 ilimizde daha eğitime kar engeli..

2024-01-14 21:23 - Gündem

'Paşa' avantajı koruyamadı! Ankaragücü haftalar sonra kazandı

2024-01-13 16:03 - Spor

Galatasaray servet kazanabilir! İtalyanlar dev teklifle geliyor

2024-01-17 08:33 - Spor

Bir zamanların en çok konuşulan ismi hayatını kaybetti: Mehmet Eymür Kimdir?

2024-01-13 12:42 - Gündem

Sürpriz iddia! Terim, Türkiye'den bir ismi daha istedi

2024-01-17 10:07 - Spor

Görenler şokta. Başı olmayan tavuk. Kafası kesilen tavuk 18 ay hayatta kaldı

2024-01-15 10:48 - Yaşam

VSP PARTİSİ GENEL BAŞKANI YILMAZ GÜLÜMSER; REGAİP KANDİLİ MESAJI

2024-01-11 22:10 - Politika

TERÖRLE MÜCADELE DAYANIŞMA DERNEĞİN HAKKARİ İL BAŞKANI OLARAK FİKRET YAMAN ATANDI.

2024-01-13 15:21 - Politika

İsrail sıkıştı, PKK saldırganlaştı: 7 Ekim’den bu yana 11 saldırı 31 şehit

2024-01-14 21:02 - Gündem

İlgili Haberler

Ünlü şampuan markasında bakteri tehlikesi! Türkiye'de de satışta

13:37 - Ekonomi

Türkiye'nin 40 adetlik isteği, Yunanistan'ı tutuşturdu: Engellemeye çalışıyorlar...

13:27 - Ekonomi

Donald Trump'tan göreve gelmeden büyük hamle! 1 saatte 10 milyar dolara ulaştı

13:08 - Ekonomi

'Şimşek şimdi de elma bahçelerine daldı' yalanı

12:33 - Ekonomi

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı engelli memur alacak

11:57 - Ekonomi

Günün Manşetleri

Morales "isyancı" ilan edildi! Yakalama kararı çıkarıldı

12:23 - Dünya

Büyük darbe vuruldu: 21 terörist öldürüldü

12:08 - Gündem

İngiliz hükümetine "Filistin'i tanıma" çağrısı

11:32 - Dünya

Katar açıkladı! Gazze'de ateşkesin başlayacağı tarih ve saat belli oldu

11:03 - Dünya

Gazze'de ateşkesin ardından kritik karar! 5 ülke bir araya geliyor

09:08 - Dünya