Sosyal medyadan alışveriş yapanlar yakın çevresinin tavsiyesinden etkileniyor

Ticaret Bakanlığının araştırmasıyla, sosyal medyadan alışveriş yapanların, "influencer"lar yerine yakın çevrelerinden veya tanıdık birinin tavsiyesinden etkilendiği belirlendi.

Ekonomi - 10 ay önce

Ankara

Bakanlıkça, "Dijital Mecralarda Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Araştırma Raporu" hazırlandı. Araştırma kapsamında, Türkiye'yi temsilen 25 ilde 15 yaş ve üstü internet kullanıcılarıyla yüz yüze 1000 görüşme gerçekleştirildi.

AA muhabirinin araştırmadan yaptığı derlemeye göre, kullanıcıların yüzde 76,2'si sosyal medya uygulaması olarak Instagram'ı tercih ettiğini belirtti. Facebook yüzde 71,4, YouTube yüzde 56,1, X ise (eski adıyla Twitter) yüzde 35,5 oranlarıyla düzenli kullanılan diğer sosyal medya uygulamaları arasında yer aldı.

Araştırmaya göre, kullanıcıların yüzde 68,3'ü bu mecraları yoğunlukla sosyal çevrelerini takip etmek ve onlarla iletişimde kalmak amacıyla kullanırken, yüzde 30,1'i ise sosyal medya uygulamaları üzerinden alışveriş yapıyor.

Her 10 sosyal medya kullanıcısından 3'ü, bu mecralar üzerinden ürün ve hizmet satın aldıklarını belirtti. Bu mecralardan en fazla alışveriş yapanlar arasında "üniversite ve üzeri" eğitim düzeyine sahip olanlar ile 25-34 yaş grubundaki kişiler yer aldı.

Alışverişte en fazla Instagram tercih edildi

Instagram, yüzde 28,4'le sosyal medya kullanıcılarının bir yılda en fazla alışveriş yaptığı mecra olarak öne çıktı. Bu platformu, yüzde 10,4 ile Facebook ve yüzde 4,9 ile YouTube izledi. Sosyal medyadan alışveriş yapanların yüzde 25,6'sı yılda en az bir kere bu mecralardan ürün ve hizmet satın aldı.

Sosyal medyadan alışveriş yapanlar, yakın çevrelerinden veya tanıdık birinin bu mecradaki alışveriş deneyimi ve tavsiyesinden etkilendiğini ifade etti. Kullanıcıların, başka satış kanallarında bulamadığı ürünlere bu mecrada rastlaması da onları çevrim içi alışverişe yönlendirdi.

En çok sahte ya da yanıltıcı ürün ve hizmet nedeniyle mağduriyet yaşanıyor

Çevrim içi alışveriş yapanların yüzde 47,2'si, bu mecradan aldıkları ürün ve hizmete ilişkin olumsuz deneyim ve mağduriyet yaşadığını belirtti. Tüketiciler, bu alışverişlerinde en çok sahte ya da yanıltıcı ürün ve hizmet nedeniyle mağdur olduğunu ifade ederken, kampanya, ücret ve fiyatlandırmalara dair de olumsuz deneyim yaşadıklarını bildirdi.

Alışverişinde mağduriyet yaşadığını belirtenlerin yüzde 51'i erkekler olurken, 35-54 yaş kişiler ile lise mezunları da alışverişlerinde olumsuz deneyim yaşadıklarını aktardı.

Her 10 kişiden 9'u, olumsuz deneyim ve mağduriyetlerinin nedeninin, sosyal medya hesaplarından yayımlanan sahte ve yanıltıcı içerikler ile reklamlar olduğuna dikkati çekti. Kullanıcıların yüzde 79,6'sı, ürün tanıtımı yapan hesapların yanıltıcı video ve fotoğrafları, yüzde 25,4'ü ise ünlü ve "influencer"ların eksik ve yanlış yönlendirmesi nedeniyle mağduriyet yaşadığını bildirdi.

"Influencer"ların gerçek deneyimlerini yansıtmadığı düşünülüyor

Sosyal medyadan alışveriş yapan her 10 kişiden neredeyse 7'si, bu platformlar üzerinden ürün ve hizmet tanıtan, pazarlayan" influencer"ların temel amacının, bu tanıtımlardan ticari kazanç elde etmek olduğunu düşündüğünü belirtti. Her 10 kişiden 8'i ise satın alma kararlarına, bu kişilerin reklam amacıyla ürettiği içeriklerin etki etmediğini, söz konusu içerikleri gördükleri halde alışveriş yapmadıklarını aktardı.

Her 10 kişiden 7'si, "influencer"ların reklam içeriklerinin gerçek kullanıcı deneyimini yansıtmadığını düşündüğünü ifade etti.

Haftanın Öne Çıkanları

Galatasaray servet kazanabilir! İtalyanlar dev teklifle geliyor

2024-01-17 08:33 - Spor

Sürpriz iddia! Terim, Türkiye'den bir ismi daha istedi

2024-01-17 10:07 - Spor

Süper Lig maçında skandal hareket: Antalyasporlu futbolcu İsrail katliamına destek çıktı!

2024-01-14 19:58 - Spor

Görenler şokta. Başı olmayan tavuk. Kafası kesilen tavuk 18 ay hayatta kaldı

2024-01-15 10:48 - Yaşam

'Paşa' avantajı koruyamadı! Ankaragücü haftalar sonra kazandı

2024-01-13 16:03 - Spor

Son dakika: Meteoroloji yeni hava raporunu yayımladı! 2 ilimizde daha eğitime kar engeli..

2024-01-14 21:23 - Gündem

Bir zamanların en çok konuşulan ismi hayatını kaybetti: Mehmet Eymür Kimdir?

2024-01-13 12:42 - Gündem

TERÖRLE MÜCADELE DAYANIŞMA DERNEĞİN HAKKARİ İL BAŞKANI OLARAK FİKRET YAMAN ATANDI.

2024-01-13 15:21 - Politika

VSP PARTİSİ GENEL BAŞKANI YILMAZ GÜLÜMSER; REGAİP KANDİLİ MESAJI

2024-01-11 22:10 - Politika

Safranbolu safranı AB tarafından tescillendi

2024-01-17 14:23 - Ekonomi

İlgili Haberler

THY 10 ayda 72,2 milyon yolcu taşıdı

17:57 - Ekonomi

ŞOK Marketler'den, yılın ilk 9 ayında 142,7 milyar TL ciro

17:42 - Ekonomi

IPARD Programı'ndan 13 bin 500 genç faydalandı

16:58 - Ekonomi

Hisse yatırımcısı piyasadan çıkıyor

16:48 - Ekonomi

'Çiftçiye 213 milyon TL ayrıldı' iddiası yalan çıktı!

16:38 - Ekonomi

Günün Manşetleri

Katar'dan son dakika 'Gazze' kararı! İsrail'e ateşkes resti

19:23 - Dünya

İstanbul'da deniz suyu çekildi! Korkutan görüntüler...

18:43 - Gündem

MHP Genel Başkanı Bahçeli, klasik otomobiliyle Ankara'yı turladı

18:42 - Politika

Eski HDP Tunceli Milletvekili Önlü'ye 'astsubaya hakaret'ten para cezası

18:18 - Politika

MHP lideri Bahçeli, klasik otomobili ile Ankara turu attı

18:12 - Gündem