Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın Hindistan-Orta Doğu-Avrupa Ekonomi Koridoruna ilişkin "Türkiyesiz bir koridor olmaz" sözlerinin ardından Türkiye, şimdi de Kars-Nahçıvan Demir Yolu projesini hayata geçirmeye hazırlanıyor.
Türkiye Gazetesi'ne konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Demir Yolu Projesi’nin Türkiye’yi ve doğal olarak tüm Avrupa’yı Nahçıvan üzerinden İran, Azerbaycan, Türkmenistan ve Pakistan’a bağlayacağını açıkladı.
ÇATIŞMALAR GECİKTİRDİ
Bakan Uraloğlu’nun verdiği bilgiye göre etüt-proje, fizibilite ve ÇED Raporu gibi yapım öncesi çalışmalar 2019’da başlayıp 2021’de tamamlandı. Ancak Azerbaycan ve Ermenistan arasındaki hassas durum ve bölgedeki çatışmalar sebebiyle doğru zaman beklendi. Yaşanan son gelişmeler, 25 Eylül’de Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın, Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev’in deveti üzerine Nahçivan’a günübirlik çalışma ziyaretinde bulunması sırasında Kars-Nahçıvan Demir Yolu Projesi için niyet protokolü imzalandı ve çalışmalar resmen başlamış oldu.
Yine, Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Demir Yolu Projesi, ülkemizi ve doğal olarak tüm Avrupa’yı Nahçıvan üzerinden İran, Azerbaycan, Türkmenistan ve Pakistan’a bağlayacak. Van Gölü geçişi nedeniyle kesintiye uğrayan Türkiye-İran demir yolu bağlantısı da bu sayede kesintisiz sağlanacak. Ayrıca Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Demir Yolu Projesi, son yıllarda, hayata geçirilen Kars uluslararası havaalanı terminal binası ve Kars Lojistik Merkezi gibi büyük kamu yatırımlarının tamamlayıcısı konumunda.
224 KİLOMETRE GÜZERGÂH
Ön çalışması çok önceden başlayan, güzergahı belirlenen, toplam 224 kilometre olması planlanan projede, Digor, Tuzluca, Igdır, Aralık ve Dilucu olmak üzere 5 istasyon ve Kars Subatan’da bir sayding noktası (karşı yönlerden gelen iki trenin birbirini geçebileceği bağlantı noktası) planlandığını, hattın elektrikli ve sinyalli çift hat olarak inşa edileceğini söyleyen Uraloğlu “Tasarım hızının 160 kilometre olmasını planlıyoruz. 224 kilometre uzunlukta olacak. 3 viyadük ve 10 adet köprü inşa edeceğiz. Ayrıca 465 menfez ve 144 alt geçit de planlıyoruz” dedi.
Bakan Uraloğlu, herhangi bir aksaklık yaşanmaması hâlinde projelendirme, yatırım ve inşa sürecinin mininum 5 yıl süreceğinin öngörüldüğünü ifade etti.
1 TRİLYON DOLARLIK TÜRK DÜNYASI VE 160 MİLYONLA BÜYÜK BİR GÜÇ
Bu hattın Türk dünyası açısından büyük önem taşıdığını söyleyen Bakan Uraloğlu, Türkiye’nin avantajlarını söyle sıraladı: Dış politikada kartlar yeniden karılıyor. NATO, BRICS ve Türk Devletleri Teşkilatı gibi iş birliklerinin uluslararası siyasetteki ağırlığı da giderek artıyor. Türk devletleri ülkeleri olarak 160 milyonluk genç ve dinamik bir nüfusumuz ve 1 trilyon doları aşan ekonomik büyüklüğümüzle küresel güç olma potansiyeli olan bir topluluğuz. Büyük potansiyelin hayata geçirilmesi için iş birliği ve dayanışma iradesiyle ortak gücümüzü açığa çıkarmalıyız.
Bu noktada Türkiye ile Azerbaycan arasında doğrudan demir yolu ve kara yolu ulaşımı sağlayacak Zengezur Koridoru bağlantısının hayata geçmesinin tüm Türk dünyasını birbirine bağlayacak önemli bir adım olacağına inanıyorum. Özellikle Kafkasya’daki normalleşme için hayati önem taşıyor. Bu noktada Kars-Nahçıvan Demir Yolu Projesinin hayata geçirilmesiyle, doğu-batı aksında seyahat süresinin kısalması, taşıma kapasitesinin artması ve alternatif enerji kullanımı ile ekonomik taşıma imkânı sağlanacak. Bu durum ise dış ticaret ve transit taşımada ülkemizi avantajlı konuma getirerek rekabet gücünü artıracak.
LONDRA-PEKİN HATTINA YENİ BİR GÜZERGÂH DAHA
Çin ile ticaretin artmasının yolunun seyahat süresi ve düşük navlun ücreti imkânı verecek koridorlarla mümkün olacağını söyleyen Bakan Uraloğlu, şöyle dedi:
Yükselen Çin ekonomisi açısından yeni İpek Yollarının gelişmesi, yakın ve orta vadede enerji ihtiyacını giderecek ve Avrupa pazarına ulaşmasını sağlayacak. Çin’den Avrupa’ya karadan giden yükün yalnızca yüzde 3-5’i Orta Koridor üzerinden geçiyor. Geniş bir vizyonla bu oran yüzde 30’lar civarına çıkabilir. Bu noktada Kars-Nahçıvan Demir Yolu ile Londra-Pekin Demir Yolu bağlantısı, Van Gölü ve Hazar geçişleri kullanılmaksızın kesintisiz alternatife kavuşmuş olacak. Londra’dan Çin’e uzanacak İpek Demir Yolu ile üretimin, doğrudan tüketim merkezlerine taşınması sağlanacak. Son yıllarda dünya ticaretinin yeniden şekillenmesiyle birlikte de alternatif güzergâhları ve güçlü jeopolitik konumuyla Türkiye, Orta Asya ve Kafkasya’ya açılan ticaret ve lojistik köprüsü olacak transit taşımadaki payını arttıracak. Ayrıca yine bu hattımız tamamlandığında Avrupa’ya ve limanlarımıza Çin, Hindistan, Pakistan ve İran’dan önemli ölçüde yük akışı olacağı öngörüyoruz.