Ekonomi

e-Ticaret’te iade vurgunu

e-Ticaret’te iptal veya iade edilen ürün ücretinin ödenmesi minimum 10 günü buluyor. Bekletilen paraların ne yapıldığı soru işareti oluştururken, uzmanlar düzenleme gerektiğini belirtiyor.

e-Ticaret’te iade vurgunu
25-01-2023 11:04
Google News

Türkiye’de e-Ticaret pandemiyle âdeta patlama yaptı. 2022 yılı tamamında online ticarete 400 milyar lira harcadık. Sektör bu rakam ile geçen yıla göre yüzde 25 büyüme gösterdi. Bütün bu yaşananlar beraberinde sorunları da getirdi. İptal, iade, kargo, fırsatçılık ve dolandırıldık gibi birçok konuda şikâyetler artmaya başladı. Son dönemde tüketicilerin en çok dikkat çektiği konu ise ‘para iadesi’ oldu. Sosyal medya ve tüketici derneklerine yapılan şikâyetlerde, alınan ürünün iptal veya iadesi durumunda, ödenen paranın en az 10 gün bekletildiği ve bu durum mağduriyetlere sebep olduğu belirtildi. 

Mesela online ticaretten alınan bir ürün, alıcı veya satıcı kaynaklı olsun; iptal veya iadesi durumunda ödenen ücretin kanunen 10 gün içinde iade edilmesi gerekiyor. Ancak şirketler bu durumu suistimal ederek minimum 10 günde geri ödeme yapıyor. Para iadelerinin bir ayı bulduğu da oluyor. Şirketler ise kasalarında tuttukları bu paraları çeşitli yatırım araçlarında değerlendiriyorlar. Günde 1,5 milyar liralık satışın yapıldığı e-Ticaret’te yüzde 10’luk iptal/iade ürün demek, 100 milyon liralık bir geri ödeme anlamına geliyor. Bu paranın minimum 10 gün tutulduğu varsayılırsa 1 milyar lira gibi devasa bir paranın çalıştırılması durumu ortaya çıkıyor. 

10 GÜNÜ GEÇERSE DAVA AÇILABİLİR

Avukat Serkan Kartal yaptığı açıklamada “Maalesef yasalar şirketlere bu imtiyazı tanıyor. 10 günlük iade süresi oldukça uzun. Bu paraların şirket içlerinde değerlendirildiği malum. Ancak yasanın yeniden düzenlenmesiyle bir çözüm üretilebilir. Birçok kişi bu konuda mağdur. 10 günlük iade süresinin aşılması durumunda tüketici derneklerine şikâyet dilekçesi yazılabilir veya mahkemeye başvurulabilir. Ancak burada da süreç uzuyor. Şirkete açılan dava durumunda paranın iadesi dava sonucuna kadar durduruluyor” dedi. 

SUİSTİMALE AÇIK BİR ORTAM

Tüketici Dernekleri Konfederasyonu Başkanı Aydın Ağaoğlu ise online ticarete dikkat edilmesi gerektiğini belirterek, şöyle konuştu: Yalnızca para iadesi konusunun uzun olması değil, birçok sorun var. Ürünün ödemesini yaptıktan sonra isteğe bağlı iptal durumları olabiliyor. Ayrıca sahte ürünler de gelebiliyor. O yüzden alışveriş yapılan siteye ve sitede ürün satan şirkete iyi bakmak gerekiyor. Daha önceki alışverişlerinde sorun olmuş mu olmamış mı buna kontrol etmek lazım. e-Ticaret suistimale açık bir platform. 


Editor : Eshahaber
SİZİN DÜŞÜNCELERİNİZ?
ÇOK OKUNANLAR
ANKET TÜMÜ
ARŞİV ARAMA
PUAN DURUMU TÜMÜ
GÜNÜN KARİKATÜRÜ TÜMÜ