Otomobil dünyasında son dönemlerde birçok insan tarafından hoş karşılanmayan bir pazarlama stratejisi uygulanıyor. Isıtmalı koltuklar veya aracı anahtarsız çalıştırma gibi araç özellikleri, abonelik ile müşterilere sunuluyor. Milyarlarca belki de milyonlarca lira verilip alınan arabada ek özelliklere erişmek için aylık ücret ödenmesi gerekiyor.
Bu yeni pazarlama stratejisinin en sinir bozucu kısmı ise sunulan bu ek özelliklerin abone olunmasa da zaten araçta yer alıyor olması. Ek özellikler yalnızca her ay ücret ödemeyi kabul edip abone olan kişilerin erişimine açılıyor. Milyonlarca lira verip bir araba aldıktan sonra arabasında yer alan koltuk ısıtmasını veya başka bir ek özelliği kullanamamak birçok müşterinin tepkisine neden oluyor.
ARABALARDA YAPAY ZEKÂ GİBİ TENOLOJİLERİN KULLANIMININ ARTMASI ABONELİK SİSTEMİNİN HAYATA GEÇMESİNİ KOLAYLAŞTIRIYOR
Arabalar her zamankinden daha fazla bilgisayar ve yazılımla piyasaya sürülmeye başlandı. Bu durum otomobil üreticilerinin kablosuz yazılım güncellemeleriyle anında yeni özellikler eklemesini veya sorunları düzeltmesini mümkün kılıyor. Ancak bu yenilikçi teknolojiler otomobil üreticileri tarafından her zaman iyi niyetle kullanılmıyor. Yeni teknolojiler aynı zamanda otomobil üreticilerine para kazanmanın yeni yollarını da sundu.
Bu hafta bazı medya kuruluşlarında BMW'nin Güney Kore de dahil olmak üzere birçok ülkede ısıtmalı koltuklara ayda 18 dolara abonelik satacağı iddia edildi. Alman otomobil üreticisi daha önce de diğer şirketlerin araçlarında ücretsiz olan Apple CarPlay ve Android Auto özelliklerine erişim için müşterilerinden ayda 80 dolar ödeyeceği bir abonelik üzerinde çalıştığını söylemişti. Ancak BMW bu girişimlerinden gelen tepkiler üzerine şimdilik vazgeçti.
BMW dışında Volkswagen, Toyota, Audi, Cadillac, Porsche ve Tesla gibi markalar da otonom sürüş veya ses tanıma gibi belirli seçenekler için abonelik modelleri sunuyor.
BİRÇOK KİŞİ OTMOBİLİNDE VAR OLAN ÖZELLİKLER İÇİN ABONE OLMAK İSTEMİYOR
Cox Automotive isimli bir firma, önümüzdeki iki yıl içinde yeni bir araba satın almayı planlayan 250 kişi ile gerçekleştirdiği ankette, katılımcıların yüzde 75'i bu durumu sinir bozu bulurken, yalnızca yüzde 25'i, araçlarındaki bir özelliğin kilidini açmak için aylık veya yıllık ücret ödemeye hazır olduklarını söyledi.
Abonelik planlarının çoğu, esas olarak lüks otomobil üreticilerinden geliyor. Bu da müşterilerin çoğunlukla zengin olduğu ve yıllık veya aylık ücreti daha kolay karşılayabileceği düşünüldüğü için abonelik sisteminin ortaya çıktığını gösteriyor. Ancak bazı uzmanlara göre otomobil üreticilerinin elektrikli ve otonom araçlar üretmeye yönelik son derece pahalı planlarını finanse etmeye yardımcı olmak için yeni gelir kaynakları aramasıyla birlikte aboneliklerin geldiğini belirtiyor.
Geçen yıl General Motors, 2 milyar doların üzerinde araç içi abonelik hizmeti geliri kazandığını söyledi. Ayrıca şirket abonelik sisteminden kazancının on yıl içinde 25 milyar dolara çıkmasını beklediğini söyledi.
TESLA, ABONELİK İLE OTOMOBİLLERDE EK ÖZELLİKLERE ERİŞİM AÇMANIN ÖNCÜSÜ
Elon Musk'ın şirketi Tesla, bu tepki çeken pazarlama stratejisine öncülük etti. Şu anda da satın alındıktan sonra çeşitli özelliklere erişim için abonelik paketleri satıyor. Örneğin menzilleri yazılımla sınırlı olan pil paketleriyle arabalar satılıyor. Araç sahipleri daha uzun menzilin kilidini açmak için ek ücret ödemesi gerekiyor.
ABD'de yaşanan Irma Kasırgası sonrası 2017 yılında Tesla, bölgede yer alan ve batarya kapasitesi saatte 60 ya da 70 kilowatt ile sınırlanmış olan Model S ve Model X araçların batarya sınırını kısa bir süre için yayınladığı güncelleme ile kaldırmıştı. Böylece kasırgadan kaçan müşterilere tek şarjda fazladan 50 ila 65 km mesafe gitme imkanı sunulmuştu.
Şimdilik Ford, BMW, Cadillac ve Mercedes-Benz gibi markalar araç abonelik hizmetlerinin fişini çekti. Diğer şirketler de şimdilik uzak duruyor. Ancak ileride insanlar tarafından bu durum kanıksandıkça otomobil üreticileri abonelik sistemini hayata geçirmeyi yeniden gündeme getirebilir.