Sağlık

Japonya'dan Alzheimer'a karşı çığır açan buluş! Adeta bitiriyor

Gün içinde yaşanan unutkanlık, hafıza problemleri ve konuşma bozuklukları alzheimer hastalığının habercisi olabilir. Japonya'daki bilim insanları Alzheimer ve dopamin arasında anlamlı bir ilişki buldu.

Japonya'dan Alzheimer'a karşı çığır açan buluş! Adeta bitiriyor
07-08-2024 13:22
Google News
EshaHaber Gündem Haberler

Japonya’daki RIKEN Beyin Bilimi Merkezi’nden Takaomi Saido ve ekibi, Alzheimer hastalığına karşı yeni bir tedavi yöntemini keşfetti. Science Signaling dergisinde yayımlanan çalışmada, dopamin tedavisinin Alzheimer’ın semptomlarını hafifletebileceği ve hafızayı iyileştirebileceği bulundu. Araştırmacılar, fare modelinde dopaminin beyindeki zararlı plakları parçalayan bir enzim olan neprilisin üretimini artırabildiğini gözlemlendi.

Alzheimer hastalığının erken belirtilerinden biri, nöronlar etrafında biriken ve zamanla sertleşen beta-amiloid plaklarıdır. Bu plaklar, hafıza kaybı gibi davranışsal semptomlar ortaya çıkmadan önce onlarca yıl süren bir birikim sürecinin sonucu olarak oluşur. Saido’nun ekibi, önceki çalışmalarında neprilisin üretimini artırarak farelerde beta-amiloid plaklarının azalmasını ve hafızanın iyileşmesini sağladı. Ancak, insanlarda bu yaklaşımı uygulamak için ilaç kullanımı gerekli çünkü neprilisin doğrudan hap veya enjeksiyon yoluyla beyne ulaşamaz.

ALZHEIMER’DA DOPAMİNİN ETKİSİ NEDİR?

Yeni çalışmada, beynin belirli bölgelerinde neprilisin üretimini artırabilecek moleküller tarandı. Araştırmacılar, dopaminin, hipotalamus tarafından üretilen hormonlar aracılığıyla neprilisin seviyelerini artırdığını ve serbest beta-amiloid miktarını azalttığını keşfettiler. Bu bulgular, dopamin tedavisinin Alzheimer hastalığı üzerindeki potansiyel etkilerini araştırmak için yeni bir yol sundu.

eshahaber.com.tr