![Market market gezmeye son! 'En ucuzu nerede?' derdi bitiyor](https://www.eshahaber.com.tr/files/uploads/news/default/market-market-gezmeye-son-en-ucuzu-nerede-derdi-bitiyor.webp)
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, TÜBİTAK tarafından geliştirilen ve zincir marketlerdeki ürün fiyatlarını karşılaştırmalı olarak gösteren internet sitesinin erişime açıldığını duyurdu. Marketfiyati.org.tr adresi üzerinden vatandaşlar, 7 büyük marketteki 50 bine yakın ürünün fiyatlarını anlık olarak takip edebilecek.
MARKET MARKET DOLAŞMAYA SON
TÜBİTAK BİLGEM tarafından geliştirilen platform, temel gıda ve kişisel bakım ürünleri başta olmak üzere birçok kategoride fiyat karşılaştırması sunuyor. "Ürün ara, market fiyatlarını karşılaştır, kazançlı çık" sloganıyla duyurulan sitede, vatandaşlar bulundukları konuma en yakın marketlerin fiyatlarını görüntüleyerek en uygun alışverişi yapabilecek. Böylece vatandaşlar, çay, süt, yumurta, deterjan gibi temel ihtiyaçlar için market market dolaşmak zorunda kalmayacak.
BAKAN KACIR DUYURDU
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Kacır, projenin Merkez Bankası ile iş birliği içinde yürütüldüğünü belirterek, sosyal medya hesabından şu açıklamayı yaptı:
"Merkez Bankası ve diğer ilgili kamu kurumlarının araştırmaları için TÜBİTAK eliyle yürüttüğümüz çalışmanın ürünü olan internet sitesini tüm vatandaşlarımızın istifadesine ve erişimine açtık. Böylelikle herkes, zincir market şubelerindeki 50 bine yakın ürünün fiyatını görecek ve karşılaştırma yapabilecek. Hayırlı olsun."
YAKINDA MOBİL UYGULAMA DA GELİYOR
Platformun verileri, TÜBİTAK BİLGEM tarafından temizlenerek CimriMarket ve MarketTamam gibi uygulamalarda da yayınlanacak. Ayrıca "Market Fiyatı" isimli mobil uygulamanın da yakında kullanıma sunulacağı belirtildi.
FAHİŞ FİYAT ARTIŞLARINI ENGELLEYECEK
Yetkililer, platformun enflasyonla mücadelede ve fahiş fiyat artışlarını engellemede önemli bir rol oynayacağını vurguluyor. Bilinçli tüketicilerin en uygun fiyatlı ürünleri tercih etmeleri halinde, marketlerin de buna göre fiyatlarını revize etmek zorunda kalacağı ifade ediliyor.
ÇEVREDEKİ MARKETLERİ GÖSTERİYOR
Platform, konum belirleme özelliği sayesinde en yakın zincir marketlerdeki fiyatları da karşılaştırarak kullanıcılara sunuyor. Bu sayede, tüketiciler en uygun fiyatlı ürüne en yakın marketten ulaşabilecek.
AYNI ÜRÜNDE YÜZDE 64,7’YE VARAN FİYAT FARKI
Platformun sağladığı veriler, aynı ürünlerin farklı marketlerde büyük fiyat farklarıyla satıldığını ortaya koydu. Örneğin, İstanbul Eyüpsultan’da yapılan bir araştırmada, aynı marka 1 litre zeytinyağının fiyatının bir markette 184,50 TL, diğerinde 278,60 TL, başka bir markette ise 303,95 TL olduğu belirlendi. En düşük ve en yüksek fiyat arasındaki fark yüzde 64,7’ye kadar çıkıyor. Aynı şekilde, aynı marka ve gramajdaki salçanın fiyatının 39,12 TL’den 49,95 TL’ye kadar değiştiği görüldü. Bu veriler, platformun fiyat karşılaştırmalarında ne kadar etkili olacağını gözler önüne serdi.
Yeni sistemin vatandaşlara tasarruf imkânı sunarken, piyasadaki fiyat dengelerini de doğrudan etkilemesi bekleniyor.
24 SAATTE 490 BİN TEKİL ZİYARET
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'ndan edinilen bilgiye göre, dün erişime açılan "marketfiyati.org.tr" adlı internet sitesine ilk gün yoğun giriş gerçekleşti.
Siteye 24 saatte 490 bin tekil ziyarette bulunuldu. Site içi arama sayısı ise bu sürede 2 milyon 141 bine ulaştı.
Merkez Bankası ile TÜBİTAK'ın birlikte yürüttüğü proje kapsamında geliştirilen siteyle A101, BİM, CarrefourSA, Hakmar, Migros, Türkiye Tarım Kredi Kooperatifleri ve ŞOK'un verileri TÜBİTAK Bilişim ve Bilgi Güvenliği İleri Teknolojiler Araştırma Merkezi (BİLGEM) sistemlerine aktarılıyor.
TÜKETİCİ DERNEKLERİNDEN GEÇER NOT ALDI
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır'ın, "http://marketfiyati.org.tr" internet sitesini vatandaşların erişimine açtıklarını duyurmasının ardından tüketici derneklerinden konuya ilişkin değerlendirmeler geldi. Tüketici dernekleri, vatandaşların zincir market şubelerindeki 50 bine yakın ürünün fiyatını görerek karşılaştırma yapabildikleri "marketfiyati.org.tr" adlı internet sitesini memnuniyetle karşıladı.
Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED), zincir market şubelerindeki 50 bine yakın ürünün fiyatını görerek karşılaştırma yapabildikleri "marketfiyati.org.tr"nin tüketici için çok önemli olduğunu belirterek, internet sitesinde mağaza sayısı 200'ün üzerinde olan zincir marketlerin yer aldığını aktardı.
Bu marketlerin temel gıda ve ihtiyaç malzemeleri başta olmak üzere satışa sundukları ürünlerin satış fiyatlarını sisteme gireceklerini ifade eden (TÜKONFED) Genel Başkanı Aydın Ağaoğlu, şunları kaydetti:
"Uygulama, tüketici için büyük kolaylık. Yakın zamanda mobil uygulama da hayata geçirilecek. Tüketiciler toplu taşımada giderken bile girip ihtiyaç duydukları ürünlerin hangi satış noktasında kaç liradan satışa sunulduğunu görüp mukayese edebilecek. Böylelikle bir takım fırsatçılar, 'nasılsa enflasyon var algısı oluşturduk, tüketici doğal karşılar' deyip her hafta etiketlerindeki fiyatları artıramayacaklar, artıranlar da kolayca fark edilebilecek. Bunun yanı sıra önemli unsurlardan biri de şayet devletin kurduğu bu web sitesinde ilan edilen ürün fiyatı ile mağaza fiyatı arasında fark varsa, mağaza fiyatı daha yüksekse, tüketici o farkı geri isteyebilir."
"SİSTEM, BİRKAÇ BAŞLIKTA TÜKETİCİ KORUYAN, KOLLAYAN BİR UYGULAMA OLDU"
Ağaoğlu, böyle bir durumla karşılaşan tüketicinin ekran görüntüsü, ödediği bedel fişi ya da raftaki fiyat etiketinin fotoğrafını çekerek internet üzerinden Ticaret Bakanlığı bünyesindeki Haksız Fiyat Değerlendirme Kurulu'na kolayca iletebileceğini söyledi.
Tüketicilerin buna dikkat etmesi, gördüğü eksiklikleri ya da yanlışlıkları bildirmesi gerektiğini ifade eden Ağaoğlu, "Sistem, birkaç başlıkta tüketici koruyan, kollayan bir uygulama oldu. Uygulamanın çok yararlı olduğu kanaatindeyim. İhtiyaç duyduğu ürünün hangi mağazada ne fiyatla satıldığını tespit eden tüketiciler, pahalı satan mağazalara gitmeyerek, en büyük güçlerini kullanmış olacaklar, böylelikle yüksek fiyatla satış yapmayı hedefleyen işletmeler önemli ölçüde ciro kaybına uğrayacak." değerlendirmesinde bulundu.
Ağaoğlu, marketlerin kendi aralarında fiyat belirlemesinin suç olduğunu vurgulayarak, "Bilinçli tüketiciler mutlaka buradaki fiyatları kontrol etmeli. Tüketiciler sistemde marketler arasında 'eşit fiyat' ya da 'fahiş fiyat' görmeleri durumunda, ilgili mercilere bunu bildirsin, şikayet etsin." ifadelerini kullandı.
"TÜKETİCİ AÇISINDAN MOBİL UYGULAMA DAHA PRATİK OLACAK VE DAHA ÇOK KİŞİYE ULAŞACAK"
Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz de sitenin faaliyete geçmesini çok önemli bulduklarını belirterek, "Tüketici lehine bir adım olmasından dolayı oldukça memnuniyetle karşıladık." dedi.
Kendilerinin de site üzerinde gerekli testleri yapmaya başladıklarını aktaran Deniz, mobil uygulamanın hayata geçmesi, eksiklerin giderilmesi ile tüketiciye çok daha faydalı bir uygulama olacağını kaydetti.
Deniz, "Biz de bir ay boyunca siteyi takip edeceğiz. Sistemle tüketicinin kendi konumuna en uygun yerdeki markette en ucuz fiyatı yakalama olasılığı mümkün olacak. Tüketiciler sistemle ilgili marketin sitesindeki fiyatları mutlaka karşılaştırsın. Yetkililere tebriklerimizi iletip, daha da geliştirileceğini düşünüyoruz. Tüketici açısından mobil uygulama daha pratik olacaktır ve daha çok kişiye ulaşacaktır. Bu şekilde sistem tüketici için çok daha avantajlı hale gelecek." değerlendirmesinde bulundu.
Sistemle birlikte ucuz alışverişe erişimin bütün illere yayılacağının altını çizen Deniz, "Uygulama ile tüketici market market dolaşmak yerine kendisine en yakın marketteki ürünlerin en ucuzunu seçme şansına erişecek." ifadesini kullandı.
"SİSTEMİN SAĞLIKLI İŞLEMESİ İÇİN MARKETLERİN FİYATLARI BİRBİRİNDEN HABERSİZ VE BAĞIMSIZ BELİRLEMELERİ ÖNEMLİ"
Tüketiciler Derneği (TÜDER) Genel Başkanı Levent Küçük ise uygulamanın önemine işaret ederek, yapılması gerekenlere değindi.
Bu uygulamayı bilgiye erişim, mal ve hizmet fiyatlarını mukayese etme ve tüketicilere tercih hakkı ortaya koyduğu için olumlu bulduklarını belirten Küçük, şunları söyledi:
"Önemli olan esas alınan 7 marketin fiyatlarının güncel olması ve bu marketler arasındaki rekabetin sağlanıyor olması gerekir. Geçmişte bunun örneklerini gördük, kendi aralarında yazışmalarla bazı marketlerin fiyatları kendi aralarında belirlemelerine şahit olduk. Dolayısıyla bu uygulamada bunun yaşanmasına izin verilmemeli. Sistemin sağlıklı işlemesi ve hayata geçirilme hedefine ulaşması için marketlerin fiyatları birbirinden habersiz ve bağımsız belirlemeleri önemli. Bu sağlandığı takdirde bu uygulama tüketici açısından çok önemli olacaktır diye düşünüyoruz."
Küçük, uygulamanın kullanılırlığının artırılması ve tüketici tarafından doğru kullanılmasının teşvik edilmesi açısından özellikle ev hanımlarına bununla ilgili eğitim verilmesi gerektiğini anlattı.
#ESHAHABER.COM.TR #haber #gündem #sondakika #news #press #worldnewsEditor : Eshahaber