Reklam Kurulu'nun yaptığı denetlemelerde reklamlarda yasaklı ürünlere büyük çoğunlukla rastlanmadı. Ancak içerik üreticilerinin reklam belirtisinde bulunmaması gibi eksiklikler belirlendi.
Dijital mecralarda yapay zekayla tarama yapılacak, yasal düzenlemelere uyulup uyulmadığı denetlenecek. Gerekli adımlar atılarak tüketicinin yanıltılmasının önüne geçilecek. Ticaret Bakanlığı, Reklam Kurulu ve Reklam Özdenetim Kurulu, dijital mecrada marka reklam veren hesapları ve belirlenen sektörlerde seçilen hesaplarda yer verilen reklam içerikleri için harekete geçti.
Çalışma kapsamında, geliştirilen bir uygulama ile daha önceden belirlenen anahtar kelimeyle sosyal medya hesaplarında tarama işlemi yapıldı ve ön rapor hazırlandı. Reklam Kurulu ile paylaşılan raporda yasal düzenlemelere aykırı reklam yapan sosyal medya içeriği üreticileri hakkında inceleme ve idari denetim yapılacağı da belirtildi.
PAZARIN YÜZDE 68'İ DİJİTALDE
Dijital mecralar üzerinden yapılan reklamların payı tüm reklam pazarı içinde yüzde 68'lik bir oranla en yüksek paya sahip oldu. Alanın kontrolsüz büyümesinin önüne geçilmesi içinde çalışmalar başlatıldı. Sosyal medya içerik üreticisi yani influencerlara yönelik "sosyal medya etkileyicileri tarafından yapılan ticari reklam ve haksız ticari uygulamalar hakkında kılavuz" yayımlandı. Kılavuza göre reklamlarda sigara, alkol, kumar ve benzeri gibi yasaklı ürünler olup olmadığı denetlendi.
Denetimlerde yasak mal ve hizmetlerin tanıtımının neredeyse hiç yapılmadığı tespit edildi. Tespit edilen bazı aykırılıkların kılavuza göre açık ve anlaşılır şekilde tüketicilere reklam olduğunun belirtilmediğinden kaynaklandığı tespit edildi. Mal ve hizmetlerin örtülü reklamının yapıldığı belirlendi. Denetimler öncesinde paylaşımlarda bu oranın yüzde 67 olduğu ancak Reklam Kurulu'nun influncerları bilgilendirmesi sonrası bu oranın yüzde 29'lara düştüğü de belirlendi. Yapılan denetimlerle tüketicinin yanıltılmaması ve kayıt dışılığın önlenmesi hedefleniyor.